IDF optreden lokt extreem geweld uit in Scheldestad

 “Tzahal is een groep jonge dienstplichtigen die optreden in legeruniform”, zegt Carmen Claessen van AfP. “Al wie muzikale aanleg heeft en over een goede stem beschikt, heeft geluk en kan in plaats van militaire opdrachten uit te voeren, meewerken met de propagandamachine. De groep brengt, zover ik weet, ook oorlogsliederen die bedoeld zijn om het leger op te hitsen.” dat schreef de Morgen (11/5/22) naar aanleiding van het IDF-concert die avond in de Amuz in Antwerpen. De Morgenjournalist die geen tickets meer kon bemachtigen - volgens hetzelfde artikel  -moet ons het nakijken geven. Wij waren er wel bij. Onder het mom van voorstander te zijn van het Israëlische apartheidsregime wisten wij  als enige twee journalisten toch een toegangsbewijs te bemachtigen voor dit fameuze optreden van de concertband van het Israëlische leger. 


Carmen Claessen, van Antwerp for Palestine (na de Parking for Palestine en Kuttekoven for Palestine de derde grootste anti-Joodse organisatie in ons land) had meer dan gelijk. Er werden zeer bloeddorstige liederen gezongen door de muzikanten  van het IDF en opgeroepen om Arabieren te kelen. De toehoorders werden opgezweept en al na het openingsnummer zwaaiden een zestigtal mensen in het publiek met hakbijlen in het rond. Dat beterde niet na het nummer "Keep your paws off Jerusalem" en na de serene uitvoering van Fakestinians in Pallywood" maar vooral het rapnummer "Palestine is Disneyworld for terrorists" brachten het publiek in een uitzinnige staat van woede. 



Het optreden werd even onderbroken toen de voorzitter van Christenen voor Israel een volledige lader van een volautomatisch geweer in het plafond van de Amuz leegschoot. Michael Freilich, bedachtzaam als altijd,  probeerde daarop tevergeefs het wraakzuchtige  publiek te kalmeren. Paul Ambach die in het publiek zat - voor de gelegenheid met een bloedrode brilmontuur - keek verweesd naar de talrijke kogelgaten in de kunstwerken van Jan Faber die de ontwijde kerk sieren. Daarop schoten de muzikanten met hun Uzi's de kunstwerken volledig aan flarden. De brutale militairen vermoedden niet dat ze daarmee het stadsbestuur een plezier deden. Er circuleren geruchten dat dit kunstvandalisme  in opdracht van de burgemeester werd uitgevoerd. 

De WOW-factor van Sluszny

Het grootste succes ging echter naar Regina Sluszny, zelf ooit ondergedoken kind. Zij riep op om Arabische moeders met kinderen een mes in de rug te steken. "Wij kunnen onze tieners daar niet toe aanzetten zoals de Arabieren dat doen in Israël" aldus Sluszny die verder ging met "onze kinderen moeten naar school gaan maar er zijn genoeg mensen van mijn leeftijd die dat kunnen overnemen". Ze werd met gejuich op een staande ovatie onthaald en aan het einde van het optreden terecht samen met de afgetrainde IDF-killers in de bloemen gezet. 

Vuur en vlam

De apotheose kwam er toen de kleine kinderen die met hun ouders waren meegekomen een Palestijnse vlag in brand mochten steken. Auteur André Gantman was enigszins onvoorzichtig door een blik benzine op de brandende vlag te gooien. De ruimte moest door de rookontwikkeling - het drumstel vatte vuur - onmiddellijk ontruimd worden. De brandweer van Antwerpen is nog steeds aan het nablussen. Veel deelnemers vonden het wel jammer dat de bekende meezinger daardoor niet meer uitgevoerd kon worden. De hymne Free Palestine from Hamas komt  daarmee hoog op het verlanglijstje van dit publiek voor een volgend IDF-aantreden in de koekenstad. 

Knoop en UNIA 

Woordvoerder Hans Knoop had de zaal nog voor het beëindigen van deze speech verlaten. Hij werd door de Antwerpse politie opgepakt omdat hij met een mes richting Groenplaats werd gespot. Volgens UNIA was Knoop verward. Volgens de politie die het mes, dat geronnen bloedsporen vertoonde, onderzocht was het bloed afkomstig van de steak die hij voor het optreden versneden had voor zijn BBQ. In een persmededeling liet het Centrum bij monde van Els Keytsman weten dat:"het gaat hier niet om een geval van islamofobie maar de man was in de knoop met zich zelf geraakt door de opzwepende muziek van het Israëlische leger en de geweldadige toespraak van mevrouw Sluszny". 

Volgens een bij geroepen zeilexpert had de heer Knoop last van ofwel een dubbele "knoop" of ging het mogelijk om een zogeheten overhand knot (vertaling halve knoop) Dit werd later door de brei-experte van de VRT mevrouw Herremans bevestigd; "Mijnheer Knoop had inderdaad last van een zogeheten "losse steek". Niemand die haar deskundigheid "ter zake" durft te betwijfelen omdat ze menig losse steek demonstreerde in dezelfde week. 

Reacties